ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی یک بحث بازاریابی بسیار داغ این روزها. شرکتهای زیادی به این روش تبلیغات روی آوردهاند و نتایج مطلوبی نیز از همین راه دست آورده اند. در این روش، صاحب کسبوکار، پس از تهیه یک ایمیل تبلیغاتی جذاب آن را به یکباره برای هزاران و یا حتی میلیونها مخاطب ارسال میکند. و آن گاه اتفاقی بسیار شیرین رقم میخورد، شروع تماس ها و بالطبع آن شروع فروشی بیشتر.
بازاریابی ایمیلی یک روش بسیار موثر به خصوص برای دارندگان وبسایت است. وقتی شخصی ایمیل ارسالی شما را میخواند میتواند مستقیما به وبسایتتان وارد شده و اطلاعات بیشتری کسب کند. اطلاعات زیادی در این خصوص را می توانید با یک جست و جو در اینترنت بدست آورید . در این مقاله به صورت مختصر به مراحل این کار خواهیم پرداخت.
گام اول ایمیل مارکتینگ
اولین گام برای شروع ایمیل مارکتینگ را شاید بتوان گفت دسترسی به پایگاهی از آدرسهای ایمیل می باشد . در کشورهای دیگر، معمولا شرکتهایی وجود دارند که کارشان تهیه بانک ایمیل و فروش آن به صاحبان کسبوکار است. این بانکها معمولا قیمتهای بالایی دارند و برای تهیه آنها باید چند صد دلار بپردازید.
شما میتوانید بر اساس نیاز های خود این بانک ایمیل ها شخصی سازی کنید ؛ مثلا میتوانید بانکی تهیه کنید که در آن ایمیل تمامی دانش آموزان یک شهر جمعآوری شده است. در ایران نیز افرادو شرکتهای مختلفی اقدام به فروش این بانک های ایمیل کرده اند . البته این نکته نیر باید مد نظر باشد که این بانک های ایمیل ممکن است به صورت غیر حرفه ای ایجاد شده باشد و مواردی نظیر ایمیل های تکراری یا اشتباه و … را شامل گردند.
یا این که ایمیلهای موجو در آنها دسته بندی نشده اند . عمدتا این گونه بانکهای ایمیل ارزش زیادی ندارند؛ مثلا میخواهیم محصولی را به مدیران شرکتها بفروشیم، با ارسال ایمیل به صورت عمومی، درصد بسیار کمی از مخاطبان، مدیر شرکت هستند و بنابراین بازده این تبلیغات بسیار پایین خواهد بود.
اگر شما هم وبسایت دارید میتوانید خودتان از طریق آن اقدام به جمعآوری آدرسهای ایمیل و مشخصات بازدیدکنندگان نمایید . شاید الان متوجه شویم که چرا شرکتهای معتبر در سایتشان محصول یا اطلاعات باارزشی قرار میدهند و تنها فقط با عضو شدن شما، آن را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می دهند؟ هدف از این کار ساخت فهرستی از مشخصات علاقهمندان است و سپس با توجه به این فهرست برای تبلیغات و جذب مشتری اقدام خواهند کرد.
گام دوم ایمیل مارکتینگ
گام دوم در ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل است .پس از آن که بانکی از آدرسهای ایمیل مناسب تهیه کردیم، نوبت به ارسال میرسد. نرمافزارهای زیادی وجود دارند که مدعی ارسال چندین هزار ایمیل را در زمان کمی هستند. نحوه کار این نرم افزار ها به دو صورت است .
یا خودشان سرور smtp داشته و قادر هستند تا مستقیما ایمیل ارسال کنند یا این که باید یک میلسرور معتبر را وارد کنید. استفاده از روش اول به دلیل اینکه سرویسهای معروفی مانند یاهو و جیمیل، قبل از دریافت ایمیل، نسبت به بررسی آدرس آی پی آن اقدام میکنند و در صورت تشخیص این که از سرور معتبری ارسال نشده، آن را دریافت نمیکنندتقریبا ناممکن شده است ، و در صورت دریافت هم معمولا آن را در بخش اسپم قرار میدهند و نه در اینباکس؛
بنابراین شاید هیچگاه مخاطب آن را نخواند. اگر وبسایت دارید، به این معنی است که خودتان میلسرور دارید و میتوانید از مشخصات آن برای ارسال استفاده کنید. البته این نکته قابل توجه است که در این روش نیز نمیتوانید چند هزار ایمیل بفرستید. زیرا معمولا ارائهدهندگان خدمات میزبانی، برای ارسال ایمیل محدودیتهایی را در نظر میگیرند و در صورت ارسال چند هزار ایمیل در یک روز ، سرویس شما را غیرفعال میکنند.
همچنین در صورت داشتن اکانت جیمیل ، شما میتوانید توسط آن اقدام به ارسال روزانه 500 ایمیل نمایید که تعداد قابل قبولی است.
شرکتهای زیادی نیز وجود دارند که خدمات ارسال ایمیل را ارائه میدهند و تعرفههایی گوناگونی برای ارسال در ماه دارند. البته با توجه به افزایش خرید، هزینه این خدمات بسیار ناچیز است. یکی از معروفترین سایتها در این زمینه www.aweber.com است.
اگر شما به تازگی یک کسبوکار را راه اندازی کرده اید، ما به شما پیشنهاد میکنیم تا حتماً روش بازاریابی ایمیلی را امتحان کنید.
آمارهای بدست آمده از چند سایت معتبر، نشان دهنده آن است که اگر ایمیلهایی را به علاقهمندان کسبوکارتان بفرستید، 1% آنها اقدام به خرید خواهند کرد؛ بنابراین در یک برنامه تبلیغاتی، اگر ده هزار ایمیل فرستاده شود، احتمالا 100 مشتری خواهید داشت. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که روشهای بازاریابی سنتی به مرور در حال از بین رفتن می باشند . پس شما هم تا زمان باقی است ، تلاش کنید در روشهای نوین بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ مهارت کافی را به دست آورید. زیرا آینده کسبوکارتان شدیداً به این موضوع بستگی دارد.